Mianem reakcji zaburzonych określamy odczucia, które powstają w wyniku tłumienia emocji.

Większość ludzi dusi w sobie naturalne uczucia. Dzieje się tak dlatego, że osoby odpowiedzialne za ich wychowanie w dzieciństwie – najczęściej nieświadomie – tak je nauczyły, czasem wręcz nakazały. Dlaczego? Ponieważ same zostały w taki sposób nauczone; problem jest więc przenoszony z pokolenia na pokolenie.

Wiele dzieci słyszy:

  • „no już nie płacz”, „nic się nie stało” – w sytuacji, kiedy czują smutek, np. po stracie zabawki;
  • „nie złość się” – w sytuacji, gdy im czegoś odmówiono;
  • „jeśli będziesz niegrzeczny, nie dostaniesz…” – w sytuacji, gdy zachowanie dziecka nie podoba się opiekunowi;
  • „nie całuje się kolegów” – jeśli dziecko ma ochotę wyrazić miłość rówieśnikom.

Jednak każdą naturalną emocję należy akceptować i w pełni przeżywać. Nie są one dla nas wrogiem, lecz sprzymierzeńcem. Jeśli nauczymy się od dziecka rozpoznawać i wyrażać emocje jakie czujemy, w dorosłym życiu będą one dla nas darem, który wspiera zamiast ograniczać.  To dlatego, że każda naturalna emocja ma za zadanie nas w jakiś sposób chronić, ostrzegać bądź pomagać w budowaniu relacji.

Skutkiem nierozpoznawania i tłumienia emocji są nienaturalne odczucia, które mogą prowadzić do narastania konfliktów, trudności w porozumiewaniu się z ludźmi a nawet do uzależnień czy agresji.

Jeśli nie zrobiliśmy tego jako dzieci, naukę rozpoznawania i przeżywania naturalnych emocji warto rozpocząć w każdym czasie. Jest wiele metod i sposobów na pracę z emocjami. Należą do nich również sesje coachingowe, które są dobrym sposobem na dotarcie do stłumionych naturalnych emocji i rozpoczęcie pracy nad ich rozpoznawaniem, oswajaniem, akceptowaniem. Daje to szansę na poprawę jakości swojego życia, ale też na przerwanie zaczarowanego kręgu przenoszenia z pokolenia na pokolenie tematu tabu w kwestii ludzkich odczuć. Będąc sami wyposażeni w umiejętności pracy z emocjami, bez problemu przekażemy je naszym dzieciom.

W poniższej tabeli zawarty jest opis naturalnej emocji i skutek, jaki może wywołać jej tłumienie.

NATURALNA EMOCJA

OPIS STANU

POZYTYW

NEGATYW

SKUTEK negatywu – powstanie nienaturalnego odczucia

SMUTEK

To ta cząstka w tobie, która pozwala ci się rozstać z czymś, z czym nie chcesz się rozstawać, wyrzucić z siebie żal, jaki rodzi się w tobie pod wpływem doznanej straty.

Kiedy wolno wyrażać ci smutek, pozbywasz się go. Dzieci, którym pozwolono wyrażać smutek, w dorosłym życiu mają do niego zdrowy stosunek i szybko go przezwyciężają.

Dzieci, którym mówi się „no już nie płacz”, „nic się nie stało” w dorosłym życiu nie umieją płakać. Przecież uczono ich, że tak nie wypada, więc tłumią w sobie tą emocję.

Tłumiony smutek przeradza się w depresję, która jest bardzo nienaturalnym odczuciem.

ZŁOŚĆ

To narzędzie, dzięki któremu potrafisz odmówić oraz zawalczyć o siebie. Nie musi być obraźliwa ani służyć krzywdzeniu innych.

Kiedy dzieciom wolno wyrażać złość, wnoszą w swe dorosłe życie zdrową wobec niej postawę, przez co szybko ją przezwyciężają.

Dzieci, którym daje się odczuć, że nieładnie jest się złościć, że nie powinno się uzewnętrzniać ani nawet odczuwać złości, jako dorośli nie będą sobie radzić z tą emocją.

Tłumiona złość przeradza się we wściekłość – odczucie nienaturalne.

ZAWIŚĆ

To zawiść sprawia, że kilkulatek chce dorównać siostrze, dosięgnąć klamki, pojechać na rowerze. Skłania do podjęcia jeszcze jednej próby, wytężenia wszystkich swoich sił, aż się powiedzie. Zdrowo jest czuć zawiść – to naturalna rzecz.

Kiedy dzieciom wolno wyrażać zawiść, nabierają do niej właściwego podejścia i w dorosłym życiu szybko ją przezwyciężają.

Dzieci, którym daje się odczuć, że nieładnie jest być zawistnym, że nie wolno jej okazywać ani odczuwać, w dorosłym życiu nie będą umiały uporać się z tą emocją.

Tłumiona zawiść przeradza się w zazdrość – uczucie nienaturalne.

STRACH

Wszystkie dzieci przychodząc na świat boją się tylko dwóch rzeczy: spadania i hałasu. Pozostałe lęki są reakcjami nabytymi, wyuczonymi pod wpływem otoczenia, przejętymi od rodziców. Celem naturalnego strachu jest zaszczepienie ostrożności.

Ostrożność pozwala utrzymać nas przy życiu.

Dzieci, którym wpaja się, że nie wypada się bać, że lęku nie wypada uzewnętrzniać, ani nawet odczuwać, będą miały trudności z opanowaniem swego strachu w dorosłym życiu.

Nieustannie tłumiony lęk przeradza się w panikę – uczucie nienaturalne.

MIŁOŚĆ

Radość obdarowywania i chłonięcia miłości całkowicie wystarcza. Lecz miłość obwarowana warunkami, wypaczona nakazami i zakazami, kontrolowana, manipulowana lub chowana, staje się wynaturzona.

Kiedy dziecku pozwala się ją naturalnie wyrażać i przyjmować bez wstydu, zahamowań, ograniczeń – niczego więcej nie potrzeba.

U dzieci, którym daje się do zrozumienia, że ich naturalna miłość jest niewłaściwa, nakłada się na nie warunki i zakazy, dotyczące jej okazywania, przeradza się ona w zaborczość.

Zaborczość to uczucie nienaturalne.