Jak przygotować się do pierwszego spotkania?

Nadchodzi dzień Twojego pierwszego spotkania z coachem? Chcesz wyciągnąć z niego jak najwięcej? Nie wiesz, czy coaching to metoda dla Ciebie? Spieszymy z pomocą! W tym wpisie poruszymy kilka kwestii, nad którymi warto zastanowić się jeszcze przed wzięciem udziału w pierwszej sesji coachingowej. Sprawdź, jak przygotować się do swoich pierwszych zajęć.

Czy coaching to metoda dla Ciebie?

Chociaż coaching cieszy się ogromną popularnością, nie jest metodą dla każdego. Musisz wiedzieć, czego oczekujesz po takich spotkaniach. Pamiętaj, że coaching to nie doradztwo, nauka, mentoring czy psychoterapia. Nie otrzymasz gotowej odpowiedzi, diagnozy lub szkolenia, które jednoznacznie powie Ci, co masz robić.

W tej metodzie chodzi przede wszystkim o wspieranie klienta w rozwoju w konkretnych obszarach. Coach stosuje określone metody i narzędzia, monitoruje postępy. Aktywnie słucha, zadaje pytania, towarzyszy w wyznaczaniu ważnych dla klienta celów i planów działania.

Podsumowując:

  • • Przy pierwszym, wstępnym spotkaniu (podczas tzw. wstępnej sesji coachingowej, spotkania „zero”) sprawdzisz, jakie są Twoje wrażenia przy bezpośrednim kontakcie z coachem. W ten sposób łatwiej zdecydujesz, czy chcesz współpracować właśnie z taką osobą, czy odpowiada Ci jej sposób bycia, dynamika, podejście.
  • • Na kolejne, klasyczne sesje przychodzisz z konkretnym tematem, nad którym chcesz pracować. Po ustaleniu mierzalnego celu coach monitoruje Twoje postępy, wspiera Cię w pokonywaniu bieżących trudności, przeprowadza ćwiczenia, a także dostosowuje sposoby i rozwiązania do Twoich indywidualnych potrzeb.

Ustal, nad czym chcesz pracować

Dlatego przed przyjściem na pierwsze spotkanie zastanów się, jakiej sfery Twojego życia, pracy czy biznesu ma dotyczyć coaching. O czym chcesz rozmawiać i nad jakimi obszarami pracować?

Ogólną tematykę sesji warto określić jeszcze przed wyborem coacha. Warto pamiętać, że wiele osób posiada konkretne specjalizacje. Przed pierwszym spotkaniem zadaj sobie pytanie: do czego chciałbym dążyć podczas sesji?

Jeżeli zależy Ci jednocześnie na coachingu łączonym z mentoringiem (kiedy coach m.in. daje również konkretne wskazówki, dzieli się doświadczeniem), np. w sprzedaży, wybierz osobę specjalizującą się w tym temacie. Jednak w klasycznym modelu profesjonalnego coachingu można zajmować się zróżnicowaną tematyką, od kwestii osobistych po zawodowe. To klient decyduje, nad jakimi obszarami chce pracować. Czasem unaocznia się to dopiero podczas sesji.

Co ciekawe, badania ICF z 2017 roku na grupie 15 000 respondentów z 20 państw pokazują, że dla 43% uczestników celem coachingu było uwolnienie potencjału (własnego lub zespołowego). Drugie miejsce zajęła praca nad poprawą komunikacji (39%), trzecie – zwiększenie produktywności (38%). W przypadku rozróżnienia ze względu na płeć kobiety stawiały głównie na wzrost pewności siebie (36%), a mężczyźni na tematy związane z zarządzaniem (33%).

Sprawdź, jaki styl pracy preferujesz

Każdy coach lubi pracować w określonym stylu, np. uważnym, operacyjnym, intuicyjnym, prowokacyjnym. Mimo to wielu z nich bez problemu dostosowuje styl komunikacji do potrzeb klienta lub/i sytuacji. W trakcie pierwszego spotkania ustal, w jakim stylu pracuje Twój coach. Dowiedz się, jak wyglądają jego sesje i wspólnie – jeśli chcesz – ustalcie, którą metodę czy podejście warto zastosować właśnie w Twoim przypadku.