Jak wygląda sesja coachingowa?

Nasi nowi klienci często zastanawiają się nad tym, jak wygląda sesja coachingowa. W jaki sposób pracujemy? Czego dotyczą spotkania? Czy wszystkie są takie same? W tym tekście podsumowujemy najważniejsze informacje dotyczące przebiegu spotkania z coachem. Na samym początku warto zaznaczyć, że pomimo podobnej struktury, każda sesja jest inna. Różnią się m.in. ze względu na omawiany aspekt i etap, na którym znajduje się uczestnik.

Nastrój i aktualna sytuacja klienta

Na wstępie coach pyta najczęściej o samopoczucie i emocje klienta („Jak minął dzień?”, „Jak się dzisiaj czujesz?”). Daje mu to wgląd w stan, nastrój i aktualną sytuację uczestnika. Pozwala też wyciągnąć odpowiednie wnioski na sam początek.

Powód? Przebieg sesji może być różny ze względu na zasoby klienta w danym dniu, czyli np. jego samopoczucie, pozytywne lub negatywne nastawienie, poziomu stresu. Znaczenie ma również etap, na którym uczestnik się znajduje: czy wykazuje chęci do zmian, czy wciąż napotyka opór?; ufa coachowi i może się przed nim otworzyć, czy jeszcze potrzebuje czasu?

Wszystko to decyduje o przebiegu sesji. Celem coachingu jest wprowadzenie życiowych zmian, których kierunek wyznacza sam uczestnik. Jednocześnie nie można ich wdrożyć, posługując się utartymi schematami. Trzeba wyjść poza swoją strefę komfortu, co często nie jest łatwe. Zdarza się więc, że klient odczuwa pewien dyskomfort podczas zajęć.

Zadaniem coacha jest poznanie jego gotowości do zmian, temperamentu, miejsca w życiu, celów i oczekiwań. Dostosowuje więc styl komunikacji i ćwiczenia do etapu, na którym znajduje się konkretny klient. Szuka równowagi i optymalizuje cały proces odpowiednio do jego potrzeb.

Rozmowa o postępach

W miarę czasu uczestnicy stają się coraz pewniejsi i odważniejsi w procesie coachingu. Dzięki temu coach może korzystać z głębszych i bardziej zaawansowanych technik rozwojowych.

Co ważniejsze, prowadzący upewnia się na kolejnych sesjach, czy klientowi nadal przyświeca ten sam cel. Uczestnik może zmienić zdanie lub uznać, że osiągnął efekty, których oczekiwał i chce pracować nad inną zmianą bądź nawet zakończyć współpracę.

W drugiej części spotkania przeprowadza się więc przegląd postępów. Coach pyta m.in. o trudności, jakie napotkał klient; co zrobił od czasu ostatniej sesji; czego dowiedział się o sobie z danej sytuacji; co zrobi inaczej następnym razem.

Trzeba mieć na uwadze, że tak naprawdę sednem coachingu jest wszystko to, co dzieje się poza sesją. Wtedy, gdy klient podejmuje decyzje, zmienia swoje zachowanie czy przekonania, wyznacza priorytety i wartości. Dzięki coachingowi poszerza się jego perspektywa, ale tylko od niego zależy, jak wykorzysta to w codziennym życiu. Efekty sesji „pracują” w uczestniku. Do pewnych wniosków dochodzi dopiero po jej zakończeniu. Bywa więc, że na kolejnym spotkaniu klient jest już w pewien sposób odmieniony lub wybiera zupełnie nowy temat do przepracowania.

Temat na dziś

Po podsumowaniach przychodzi czas na temat bieżącej sesji. Ponownie to klient decyduje, nad czym zamierza pracować. Coach ma prawo odmówić prowadzenia tematów, które nie są zgodne z jego systemem wartości. Jednak jego wszystko odbywa się zawsze w atmosferze bezwzględnego szacunku dla klienta.

Z reguły ta część – temat na dziś – zajmuje najwięcej czasu. Coach sprawdza, co jest dla uczestnika ważne w danym obszarze, co sprawia mu problemy, w jakich kwestiach czuje się dobrze, a co go ogranicza. Jest miejsce na refleksje i na intensywne, emocjonalne momenty – z tego względu niektóre sesje mogą powodować śmiech czy ekscytację, a inne łzy.

Podsumowanie dzisiejszej sesji

Na koniec klient podejmuje decyzje o wdrożeniu w życie wiedzy i narzędzi, które zdobył podczas spotkania. Ze wsparciem coacha określa m.in. co będzie robił i w jaki sposób, jak zamierza się motywować, co uzna za powodzenie, a co za brak sukcesu lub niepełny sukces. Wymienia najważniejsze wnioski, jakie zapamiętał z sesji.

Coach często prosi również o opinię na temat swojej pracy (czego mogło być dużo, czego za mało). Pozwala mu to lepiej dostosować się do oczekiwań uczestnika w trakcie kolejnych sesji.