„Jedyną trwałą rzeczą w życiu jest zmiana” – to ostatnio dość często pojawiająca się maksyma, której autor jest nieznany, chociaż w wielu źródłach przypisuje się te słowa Heraklitowi z Efezu.

Niezależnie od tego kto te słowa wygłosił i nadal je głosi trudno z nimi się nie zgodzić. Tak, wszystko się zmienia! A w ostatnich latach nawet coraz szybciej.

Z ogólnopolskich badań zarządzania zmianą wynika, że tylko około 30 % organizacji z powodzeniem wdraża przyjęte rozwiązania. Jedną z czterech przyczyn niepowodzeń jest fakt, iż nie dostosowują się one do sygnałów płynących z zewnątrz i z wewnątrz organizacji. Wiele firm boryka się z oporem wobec zmiany, brakiem zaangażowania w zmianę, brakiem motywacji, co ostatecznie prowadzi do nieskutecznie prowadzonych procesów.

Większość ludzi oczekuje od życia bezpieczeństwa definiowanego jako spokój i stan braku zagrożenia. Zmiana jest tego przeciwieństwem – oznacza niepewność i zagrożenie, niesie ze sobą stres, a w konsekwencji wywołuje opór. Jak zatem przeprowadzić zmianę w organizacji by osiągnąć upragniony efekt?

Po pierwsze, zadbaj o kompetencje osób wdrażających zmiany. Tu niezbędne okazują się szkolenia i coaching, w pierwszej kolejności dedykowane liderom. Świadomy lider, wyposażony w umiejętności komunikacyjne, przywódcze i strategiczne jest niezbędnym ogniwem każdej zmiany.

Po drugie, zadbaj o kompetencje i umiejętności zespołów przechodzących procesy zmiany. Szkolenia i coaching mogą pomóc pracownikom w identyfikowaniu swoich mocnych stron, obszarów rozwoju i konkretnych umiejętności potrzebnych do skutecznego radzenia sobie ze zmianą, m.in. umiejętności komunikacyjnych, przywódczych, podejmowania decyzji czy radzenia sobie ze stresem.

Po trzecie, nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. W tak zmiennym środowisku jakim żyjemy, ważna jest elastyczność. Oznacza to, by nie przywiązywać się do pierwotnego planu. Ważny jest kierunek i cel zmiany. Planuj iteracyjnie, a więc dynamicznie, w zależności od pozyskanych danych i feedbacku z każdego poprzedniego cyklu. 

Każdy proces zmiany wymaga zrozumienia powodów i korzyści związanych ze zmianą. Takie zrozumienie i zgoda procentują w budowaniu wśród pracowników zaangażowania oraz akceptacji wobec zmiany. Brak akceptacji oznacza opór, a ten może zahamować cały proces. Opór może być oznaką strachu przed nieznanym, dlatego istotne jest, by już na tym etapie stworzyć atmosferę sprzyjającą otwartym rozmowom o tym, co budzi lęk i wątpliwości. To jeden ze sposobów na rozładowanie negatywnych emocji, które w sposób naturalny pojawiły się wraz z obcym elementem.

Coaching może być potężnym narzędziem w procesach zmiany w organizacji, pomagając pracownikom, liderom i organizacji jako całości w adaptacji, rozwoju i osiąganiu celów związanych ze zmianą. Poprzez wsparcie indywidualne i grupowe, coaching może przyspieszyć i ułatwić procesy zmiany, jednocześnie budując zaangażowanie i zdolność organizacji do efektywnego radzenia sobie z przyszłymi zmianami.