Badania prowadzone wśród nauczycieli i uczniów w temacie pracy zdalnej pokazują, że jednym z deficytów jest wsparcie psychologiczne. W dużej mierze miałoby ono dotyczyć lęku o to co będzie i związanego z tym stresu, przeżywanego w szerokim obszarze, obejmującym między innymi:

  • skuteczność przekazywania wiedzy
  • ograniczone możliwości rozwijania umiejętności
  • poziom wiedzy uzyskiwany podczas nauki zdalnej
  • poziom przygotowania do egzaminów
  • długość czasu izolacji i jej wpływ na rozwój interpersonalny uczniów.

Praca z coachem zdaje się spełniać podstawową rolę w rozwiązywaniu tego typu problemów. Coaching, z racji tego, że nie leczy, a rozwija, nie walczy z problemami tylko szuka rozwiązań, jest kluczem do odkrywania w każdym człowieku potencjału. Coaching nie koncentruje się na tym co było, a kierunkuje do przodu. To z kolei umożliwia osiąganie celów. Proces taki może poprowadzić zarówno nauczycieli, jak i uczniów do komfortu, wynikającego z przygotowania szczegółowych planów i rozwiązań na niepokojące tematy. Pomoże też odpowiednimi metodami oswoić lęk i zmienić go w wspierającego sprzymierzeńca.

Może pojawić się obiekcja, że do tej pory coaching był wykorzystywany głównie w biznesie. Trzeba jednak podkreślić, że w przedsiębiorstwach praca coacha polega na pracy z ludźmi. Nie ma zatem przeszkód, by skutecznie wykorzystać metody coachingowe do pracy z nauczycielami, uczniami czy rodzicami. 

Sam fakt, że głównym zgłaszanym problemem jest lęk o to, co będzie, powoduje, że ukierunkowany na przyszłość coaching jest w stanie skutecznie sprostać stawianemu zadaniu. 

Skuteczność wykorzystania coachingu w pracy z nauczycielami i uczniami podnosi fakt, że nie korzystamy w nim ze standardowych sposobów myślenia, dzięki czemu otwierają się przed nami nowe, nieuświadomione dotąd możliwości. Praca w trakcie sesji poszerza też perspektywę jej uczestnika, umożliwiając rozpoznanie własnych wartości i prawdziwych celów, które pragnie realizować. Pozwala działać bez presji, optymalizować działania, w pełni korzystać ze swoich naturalnych zasobów i umiejętności.

Sesja coachingowa może stanowić też dobre rozwiązanie dla rodziców, którzy starają się odnaleźć w nowej sytuacji, jaką jest zdalna nauka dzieci w domu.